Skip to main content

Selin

1998 doğumlu Selin, otizm spektrum bozukluğu tanısı aldıktan uzun yıllar özel eğitim almıştır.  Ocak 2020 tarihinde başladığı Tohum Otizm Vakfı Eğitim Kurumları’ndaki eğitimine ise halen devam etmektedir.  Selin, Medtria gümrük müşavirliği şirketinde yarı zamanlı olarak İthalat Birimi’de destek personeli olarak çalışmaktadır.

Selin eğitime yeni başladığı dönemlerde çok fazla etkileşime girmeye, arkadaşları ile konuşmayı oyunlar oynamayı tercih etmiyordu. Değişikliklere kapalı ve tepki gösteriyordu.

Giyim ve gereğinden fazla alışveriş yapma konusunda çeşitli takıntılara sahipti. Sosyal ortamlarda toplumsal kurallara uymakta zorlanıyordu. Kendini ifade etme, farklı gelişen olayları anlayışla karşılamada ve empati kurmakta güçlükler yaşıyordu.

Günlük hayatında aniden iptal olan planlar veya hızlı planlanan yeni aktiviteler Selin’i kaygılandırıp sorgulamadan reddetme davranışına yönlendiriyordu.

Selin eğitime başladıktan sonra, arkadaşları ve çevresindekilerle ipucu olmaksızın etkileşim başlatmayı ve sürdürmeyi edinmiştir. Arkadaşları ile birlikte zaman geçirmeyi tercih etmektedir.

Kendisine uygun şekilde açıklamalar yapıldığında alışveriş konusundaki takıntılarını ve sosyal ortamdaki değişiklikleri anlayışla karşılayabilmektedir.

Duygu, düşünce ve isteklerini yaşına uygun ve anlaşılır şekilde ifade edebilmektedir. Bunun yanı sıra karşısındaki kişinin duygu ve düşüncelerini anlamakta ve onunla ilgili empati kurmakta gelişme göstermektedir.

Kendisi ile yaşına, gelişim özelliklerine ve gereksinimlerine uygun olarak günlük yaşam becerileri, iş becerileri, sosyal beceriler ve bağımsız bir şekilde toplumsal ortamda yer alabilmesini destekleyici beceriler üzerinde çalışılmaya devam edilmektedir.

İş becerileri kapsamında gerçekleştirdiğimiz iş koçu destekli istihdam modelimizde sağladığı uyum ve başarıları sayesinde çalışmakta olduğu şirkette yanında iş koçu olmadan bağımsız bir şekilde bir iş gününü geçirebilmektedir. Yaptığı işin önemini farketmesiyle birlikte dikkatini işine yoğunlaştırıp tüm kontrollerini yaptıktan sonra teslim aşamasına geçmektedir. İş profesyonelliğine uygun davranışlar sergileyerek iş hayatı kurallarını anlamlandırmakta ve ekip çalışmasına yatkınlığıyla, iş arkadaşları ile beraber ortak bir çalışma gerçekleştirebilmektedir. Bir iş personeli olarak kendisinden beklenilen performansın üstünde başarılar sergileyerek sorumlusundan takdir almaktadır.

Aldığı eğitim sayesinde sosyal ve iş hayatında olumlu yönde ilerleme göstermeye devam etmektedir. Hem okul hem iş yerinde kendisine verilen görevleri titizlikle yerine getirebilmektedir.

Geçmiş zamanda İstanbul Boğazı’nı yüzerek geçen ilk kadın otizmli sporcu ünvanını alan Selin, halen spor hayatına devam edip, yarışmalarda başarılı oluyor.

Selin’in annesiden alınan bilgiye göre Selin, eğitim sonrası aile içi ilişkileri ve ev yaşantısında da oldukça yol almıştır. Plan değişikliklerinin olabileceğine olan algısının gelişmesiyle kaygılarının giderek azaldığı söylenebilir. Bu sayede ailesi ile birlikte kaliteli zamanlar geçirebiliyor.

Cem

Öğrencilerimizden 1997 doğumlu Cem, otizm spektrum bozukluğu tanısı aldıktan sonra Ocak 2006 tarihinden bu yana kurumumuzda yoğunlaştırılmış bireysel özel eğitim hizmeti almaktadır. Cem şu anda kurumumuzun Destekli İstihdam programı kapsamında destek almaya devam etmektedir.

Cem, eğitime yeni başladığı dönemlerde çok fazla etkileşime girmeye, arkadaşları ile oyunlar oynamayı tercih etmiyordu. Değişikliklere kapalıydı ve tepki gösteriyordu. Kişilerin kıyafetleri ve aşırı yeme konusunda çeşitli takıntılara sahipti. Sosyal ortamlarda toplumsal kurallara uymakta zorlanıyordu. Kendini ifade etmekte, olayları anlayışla karşılamakta ve empati kurmakta güçlükler yaşıyordu.

Cem kurumumuza başladığı ilk günden itibaren akademik, sosyal, öz bakım ve iletişim becerileri gibi birçok alanda ilerleme kaydetmiştir. Uzun yıllar eğitim alması sonucu Cem, şu anda İş Koçu Destekli İstihdam programına devam etmektedir. Boyner’de satış operasyon asistanı olarak görev yapan Cem, iş yerinde ekip arkadaşlarıyla eş zamanlı çalışmakta, iş ortamını temiz ve düzenli tutarak kendisine verilen görevleri zamanında ve eksiksiz tamamlamaktadır. Arkadaşlarıyla veya çevresindekilerle etkileşim başlatmakta ve sürdürmektedir. Arkadaşları ile birlikte zaman geçirmeyi tercih etmektedir.

Duygu, düşünce ve isteklerini yaşına uygun ve anlaşılır şekilde ifade edebilmektedir. Bunun yanı sıra karşısındaki kişinin duygu ve düşüncelerini anlamakta ve onunla ilgili empati kurmakta gelişim göstermektedir.

Cem ile yaşına, gelişim özelliklerine ve gereksinimlerine uygun olarak günlük yaşam becerileri, iş becerileri, sosyal beceriler ve bağımsız bir şekilde toplumsal ortamda yer alabilmesini destekleyici beceriler üzerinde çalışılmaya devam edilmektedir.

Aldığı eğitim sayesinde sosyal ve iş hayatında olumlu yönde ilerleme göstermeye devam etmektedir. Hem okul hem iş yerinde kendisine verilen görevleri titizlikle yerine getirebilmektedir.

Sosyal hayatında ise düzenli ve devamlı katılım gösterdiği yüzme dersleri sayesinde birçok yüzme yarışmalarına katılmakta ve dereceler alarak ülkemizi temsil etmektedir.

Cem’ in annesinden alınan bilgiye göre Cem, eğitim sonrası aile içi ilişkileri, iş ve ev yaşantısında da oldukça yol almıştır.

Barış

Barış 2016 yılı şubat ayında eğitime başlamış dört yıl boyunca eğitim programımızdan faydalanmıştır. Eğitime 10 yaşında eğitime başlamıştır.

Barış, eğitimin başlarında sözel taklit becerilerini yerine getirebiliyor, sözcükler çıkarabiliyor fakat sözcükleri iletişim amaçlı kullanmakta güçlük çekiyordu. Aynı zamanda tek basamaklı yönergeleri yerine getirmiyordu. Yüksek ses duyduğunda ya da isteği yerine getirilmediğinde kulaklarını kapatarak tepki veriyordu. Eğitimden önceki süreçte ailesinin yanında yürüme becerisi olmayan Barış eğitimle beraber ailesinin yanında kalmaya, onlar durduğu zaman durmaya yanlarından ayrılmamayı öğrenmiştir.

Aldığı eğitim sonucunda sosyal ve akademik becerilerde oldukça ilerleme kaydetti. Okuma, yazma, matematik becerilerinde ilerleme kaydetmiştir.

Egemen

Öğrencimiz Egemen eğitime başladığında 3 yaşındaydı, konuşma becerilerine sahipti ancak kullandığı kelimelerle anlamlı iletişim kuramıyor, isteklerini, ihtiyaçlarını anlatamıyordu. yaşıtlarıyla ilişki geliştirme becerilerine sahip değildi, bu sebeple oyunlarını yalnız oynuyor, kreşteki arkadaşlarına oyun oynamayı teklif edemediği için onlara zarar vererek iletişime geçiyordu. Egemen eğitim almaya başladığında hedefimiz yaşıtlarının sahip olduğu sosyal becerilere sahip olması idi. 3 yıllık eğitimin sonunda Egemen tipik gelişim gösteren yaşıtlarıyla beraber okula başladı, arkadaşlarıyla uygun iletişim kuruyor ve sınıfının en sevilen, başarılı öğrencilerinden biri oldu.

Çınar

Çınar kurumumuzda eğitime başladığında 5 yaşındaydı. Tek kelimelik kelimelerle konuşuyordu. Tuvalet becerisine sahip değildi. Çınar asla katı gıda yemiyor, tüm yiyeceklerini sıvı ve püre halinde tüketiyordu. Eğitime başladığında annesinin yoğun iş birliği ile kısa zamanda yemek yeme, tuvaleti kullanma, başkalarıyla etkileşime girme becerilerini öğrendi. Çınar yoğun eğitim programında ileri akademik beceriler, iletişim becerileri, günlük yaşam becerileri, özbakım becerileri ve yetişkinliğe hazırlık becerilerini öğrenmeye devam ederken ileride bağımsız bir birey olma yolunda emin adımlar ile ilerliyor.

Ayşe

Eğitime ilk başladığında nesneleri, kişileri tanımıyordu. Adı ile seslenildiğinde tepkide bulunmuyordu. Çok yoğun tekrarlayan davranışları ve zarar verme davranışı vardı. İsteklerini ifade edemiyordu. Şimdi ise etrafında bulunan nesneleri, kişileri, olayları ayırt edebiliyor. Kendisinden talepte bulunulduğunda yerine getiriyor. Uzun süre etkinlikleri ile meşgul olabiliyor. İsteklerini ifade edebiliyor. Verilen işleri, görevleri yerine getiriyor.

Mehmet

Mehmet okula ilk başladığında çok yoğun öfke nöbetleri geçiriyordu. Kendine ve etrafına zarar verme davranışları gösteriyordu. İsteklerini ifade etmede, sorulan sorulara cevap vermede, yönergeleri yerine getirmede güçlükler yaşamaktaydı. Eğitimle zarar verme ve öfke nöbetleri yerine kendini ifade etmeye başladı. Sorulan sorulara cevap verme, okuma-yazma, neden-sonuç ilişkisi kurmaya başladı. Şu an akranları ile beraber eğitim almaya devam ediyor. Problem davranışları ortadan kalktığı için sosyal hayatında ilişkilerini yönetebilme becerisine sahip oldu.

Alp

Alp eğitime başladığında hiç konuşamıyordu. Eğitimle beraber önce tek kelimeli ifadelerle konuşmaya başladı şimdilerde ise yaşıtlarıyla aynı düzeyde isteklerini, duygularını, ihtiyaçlarını, düşüncelerini ifade etmeye başladı. Hatta şu günlerde isteklerinin arkasında kararlı bir duruş sergileyerek başkalarını ikna etmeye çalışmak için bolca etkileşime girmeye başladı. Akranları ile beraber eğitim almaya başladı ve bu eğitimden faydalanarak devam ediyor.