Teknoloji ve Eğitim

Print
TEKNOLOJİ VE EĞİTİM EL ELE İLERLİYOR
Prof. Dr. Binyamin Birkan
 
Günlük yaşantımızı daha kolay ve organize kılmak için üretilmiş, sürekli gelişen ve yaygınlaşan elektronik aletler bugünün toplumuna akıl almaz faydalar sağlıyor.  El bilgisayarları, cep telefonları, dijital kameralar ve elbette internet günden güne yaşamımızı belirliyor ve günlük işlerimizi tamamlamak, boş zamanlarımızı değerlendirmek için bizlere bilgi akışını sağlıyor.  Teknoloji, meslektaşlarımız, ailemiz ve arkadaşlarımız ile iletişim kurmamızı sağlıyor ve aynı zamanda büyük ölçülerdeki bilgileri organize edip yönetilebilir birimler haline getirmemize destek oluyor.  Tohum Vakfı Okulu’nda aynı teknoloji çocukların ve gençlerin beceri dağarcığını geliştirmek ve artırmak, aynı zamanda bağımsızlık becerilerini desteklemek için kullanılıyor.  Tohum Vakfı Okulu’da ailelerinin cömertliği ve birkaç kurumun bağışlarına minnettarız.  Okul, çocukların ve yetişkinliklerin yeni akademik beceriler kazanmaları, bağımsız olarak öz bakım ve ev yaşam becerilerini tamamlamaları, yeni nesil eğlenceli etkinliklerle meşgul olmaları için bir dizi teknolojik alet satın aldı. Okulda yapılan sıradan günlük bir gezi bize teknolojinin eğitimde ne kadar yaygın kullanılabildiğini gösteriyor. Erken çocukluk ve okul öncesi modüllerinde çocuklar serbest zaman etkinliklerini tamamlamak için taşınabilir bilgisayar kullanıyorlar; çocuklar yap boz yapıyor, video oyunu oynuyor ve dil becerileri ediniyorlar. Örneğin, dört yaşındaki bir çocuk ipad’inde anne ve babasının model olduğu sözcüklerin videolarını izliyor. Bu teknoloji beceri edinimini destekleyerek, dili bağlama uygun kullanmak için birçok fırsat sağlıyor.
 
Okul çağındaki çocuklar ve yetişkinler bilgisayarı ve interneti en son moda video oyunlarını takip etmek, gündemdeki olayları araştırmak ya da en yakındaki favori fast food restaurantı bulmak için kullanıyorlar. Günlük çizelgelerini oluşturmak, randevularını ayarlamak ve izlemek ve matematik ödevlerine verdikleri cevapların doğruluğunu kontrol etmek için çok çeşitli programlar kullanıyorlar. Bazı programlar gençlere sosyal yeterlilikleri açısından önemli beceriler kazanmaları için destek oluyor. Örneğin, itouch’da bir program 13 yaşındaki genç bir kızı, konuşurken ses tonu herkesin duyabileceği bir ölçüte ulaştığında bir çok görsel ipucu sunarak, ses tonunu uygun bir şekilde kullanabilmesi için destek oluyor. Ayrıca aynı gençler dijital fotoğraf makineleri kullanarak bazı özel anlarını kayıt etmeyi, ardından aileleri ve arkadaşları ile paylaşmayı öğrendiler. Bazıları için fotoğraf çekmek hayat boyu süren bir hobi haline gelmek üzere. 
 
Alan yazın, yetişkin otizmlilerin özellikle toplumsal ortamlarda çalışanlardan bazılarının teknoloji kullanımında çok becerikli olabildiklerine işaret ediyor. Aynı alan yazın yetişkinler arasında cep telefonlarının ve itouch’lerin çok yaygın olduğunu ve öğrencilerin bağımsızlık becerilerini desteklemek için sayısız şekilde kullanılabildiğini vurguluyor. Yetişkinler nerede olduklarını bildirmek, iş ortamında bir problem olduğunda personele haber vermek ya da eve geç kalacaklarını bildirmek için cep telefonlarına cevap vermeyi öğreniyorlar. Bilgisayarı günlük çizelgelerini yazmak ve bu çizelgeleri fatura ödemek, hesaplarını kontrol etme, randevularını yönetmek ve aile/arkadaşları ile irtibat halinde kalmak için kullanıyorlar. Daha büyük yaştaki yetişkinler reçetelerini ve doktor randevularını takip etmek için bir takım bilgisayar programları kullanıyorlar. Aynı zamanda büyük yaştaki otizmliler günlük, haftalık ve aylık işlerini yönetmek için elektronik takvimler den faydalanıyorlar; bilgisayarda yazılı çizelgeleri kullanarak e-postalarını kontrol ediyor, alış-veriş listeleri oluşturuyorlar, parti ve tatil gibi sosyal etkinliklerini organize ediyorlar. 
 
Fizikçisi Freeman Dyson’ın belirttiği gibi ‘Uyarlığın anası sanat ve bilimdir’. Teknoloji otizmin eğitiminde önemli bir rol oynamaya devam edecek ve biz de hizmet sunduğumuz kişilerin bağımsızlık düzeylerini artıracak yolları geliştirmek için mücadele etmeye devam edeceğiz.